šaltr.cz

články

Odhalení: Specialita na kole Fabiana Cancellary

Březen 20, 2012, autor Lukáš Klouček, zařazeno v kategorii články, silnice , 0 komentářů

Lokomotiva z Bernu. Spartakus. Fabian Cancellara. To vše jsou synonyma. Už z přezdívek je jasně vidět, že jde o “speciálního” jezdce. Po jeho neskutečných výkonech se dokonce spekulovalo, jeslti nemá v kole zabudovaný motor. Byla to samozřejmě blbost. Cancellara motor má, ale v nohách. Letos už to opět předvedl a hned několikrát (Strade Bianche, časovka na Tirrenu, Milano-San Remo). A právě na těchto závodech jsme si všimli, že Cancellara nemá stejně vybavené kolo, jako ostatní členové týmu Radishack-Nissan. Pro mnohé to bude hodně překvapující zjištění. Jeho stroj má totiž jiné (podle většiny lidí horší) osazení.

V čem je Cancellarovo kolo jiné?

Schválně si zde prohlédněte fotky závodníků Radioshack-Nissan ze závodu Milano-San Remo. Všimli jste si něčeho? My Ano. Fabian Cancellara jako jediný z týmu nemá elektronické řazení Shimano, nýbrž klasické mechanické. Nebyla to náhoda, podle fotek jsme zjistili, že od začátku sezóny vozí právě mechanické řazení. Nejlépe se to dá poznat podle bovdenů. Tam, kde vycházejí z pod omotávky, jde jasně vidět rozdíl mezi elektronickým a mechanickým Shimanem.

Hned jsme si samozřejmě položili otázku – většina závodníků si elektronické řazení nemůže vynachválit, tak proč ho nevozí i Cancellara? Je mechanická varianta “spolehlivější” při závodech typu Paris-Roubaix či Okolo Flander a proto ji vozí, aby na své hlavní závody sedlal kolo, na které je zvyklý? To bylo asi jediné odůvodnění, které nás napadlo. Lehčí váha mechanického provedení oproti elektronickému v jeho rozhodování roli asi nehraje. Připadalo nám to zvláštní, a tak jsme se raději zeptali přímo lidí z vedení týmu Radishack-Nissan.

Nenahraditelný pocit z mechanického “klik”

Cancellara nemá s elektronickým Shimanem problém, nejezdí se mu na něm špatně. ALE je to závodník “staré školy” a chce při řazení pákou slyšet “klik”. V tom mu mechanickou verzi Shimana nemůže ta elektronická nikdy nahradit. Je na to zkrátka zvyklý a má v tom větší cit.  Ano, to je naprosto logické vysvětelní. Více nás ovšem zarazil fakt, že Fabian prý používá mechanické řazení i na svém časovkářském speciálu! To je (alespoň pro nás) hodně přkvapující zjištění. I tady ale platí – proti gustu žádný dišputát. Cancellara je mistr svého “řemesla” a moc dobře ví, co dělá. Nenechá se unést každou novinkou. Zkrátka jezdí na tom, na čem se lépe cítí.

Nakonec jsme se dozvěděli, že po jarních klasikách dost možná i Cancellara přesedlá na elektroniku. Tak třeba naše původní úvaha nebyla tak daleko od pravdy. Měnit své zvyky před nejdůležitějšími závody sezóny se nevyplácí.

Foto: Kristian Thøgersen

Tagged ,

About Lukáš Klouček

Na začátku roku 2010 ukončil kariéru cyklokrosaře. Působil v týmech Dukla Praha, Budvar Tábor, Selle Italia Guerciotti a Sunweb – Revor. Stále je v kontaktu s českými i zahraničními cyklisty i s lidmi z vedení profesionálních týmů. V sezóně 2011/2012 poprvé spolukomentoval několik cyklokrosových přenosů na ČT4, včetně mistrovství světa v Koksijde. Jeho zaměstnání je úzce spojeno se sportem i s cyklistikou.

View all posts by Lukáš Klouček →

související články

odpovězte

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

CzechEnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Média ke stažení
Fotogalerie Šaltr.cz
Šaltr na sociálních sítích
Hledáte něco?