šaltr.cz

články

Kauza Lance Armstrong

Říjen 13, 2012, autor František Klouček, zařazeno v kategorii články, silnice , 9x komentař

Cyklistika je v posledních dnech opět médii často skloňované slovo. Nejen u nás, ale i ve světě. Bohužel tomu není tak kvůli výsledkům posledních závodů, nebo z důvodu přestupů, které se aktuálně řeší. Cyklistika se probírá ve spojení se slovem doping a se jménem Lance Armstrong.

Abych řekl pravdu, o článku na tomoto téma uvažuji již od té doby, co se kauza dostala mezi veřejnost. Upřímně řečeno se mi o něm ale ani moc psát nechce. Důvodů je víc. Tím zřejmě nejzásadnějším je fakt, že vlastně nikdo, kdo s celou kauzou nemá osobně nic společného vlastně skutečně neví, jak to přesně bylo. A právě proto zde nechci tvořit závěry, typu “Lance Armstrong je neviný”, nebo naopak “Všechny nás jen obelhal”. Spíše bych se chtěl na problém podívat z různých pohledů a vlastně tak trochu zauvažovat nahlas.

Fakta od USADA

V podstatě celou kauzu ohledně Lance Armstronga spustila USADA (United States Anti-Doping Agency), tedy americká anti-dopingová agentura. Ta přišla s rozsáhlým spisem podkladů, které mají potvrdit fakt, že nejen, že Lance Armstrong dopoval, ale zároveň, že především ve spojení s týmovým manažerem Johanem Bruyneelem, dokázali v dobách týmu USPS (United States Postal Service) “vybudovat” tým s nejpropracovanějším dopingovým systémem všech dob. Jestli to tak skutečně bylo, těžko říct. USADA každopádně ve středu, 10. října, odeslala veškeré sesbírané dokumenty mezinárodní cyklistické federaci UCI. Spis je to skutečně rozsáhlý. Najít jej můžete zde. Zajímavá je pak především třetí záložka “Appendices and Supporting Materials”, kde je sbírka všech materiálů k případu. Najdete tu například výpovědi jezdců a dalších lidí, kteří v případu figurují, nebo e-mailové konverzace a zprávy mezi jednotlivými aktéry. Materiálů je zde skutečně spousta a jejich čtení zabere hodně času. Kromě samotných výpovědí zde naleznete věci, jako smlouvu Lance Armstronga s USPS Teamem, kde je zveřejněn jak jeho plat (smlouva pro rok 2001-2004, kdy jeho plat začínal na 3.000.000 USD v roce 2001 a končil na 4.500.000 USD v roce 2004), tak jeho odměny za jednotlivé výsledky. Je zde ale i konverzace o řešení bonusovýc prémii, které se řešily s agenturou SCA Promotions, jež Armstronga zastupovala. V tomto mailu se například řešily bonusy za vítězství v jednotlivých ročnících Tour de France. A nejedná se o malé částky. V případě Armstrongových vítězství v letech 2001, 2002, 2003 a 2004 šlo celkem o 9.500.000 USD. Velice zajímavý je ale například i přepis IM (Instant Messaging) konverzace mezi Frankie Andreuem a Jonathanem Vaughtersem z 26. července 2006, kde oba řeší situaci na Tour i v celém týmu USPS. Rozhodně to není příjemné čtení.

Všichni jsou si rovni. Skutečně?

Dokumenty USADA jsou opravdu rozsáhlé. Rozhodnutí této organizace je pak jasné – odebrání všech sedmi titulů, které Lance Armstrong získal. Proč ale Armstrongovi odebrali vše, čeho dosáhl? Zřejmě proto, že se nepřiznal. Ostatní jezdci (jmenovitě George Hincapie, Michale Barry, David Zabrieski, Tom Danielson Levi Leipheimer a Christian Vande Velde), kteří totiž v kauze figurují a jsou navíc i nadále aktivními profesionálními jezdci, totiž dostali trest v podobě anulování jejich výsledků v různém časovém rozmezí (většinou po dobu 2-3 let v letech okolo roku 2005) + současný trest v podobě zákazu sportovní činnosti od 1. října 2012 do 1. března 2013, tedy vlastně v období mimo sezónu. V porovnání s Lancem Armstrongem, který dostal doživotní zákaz činnosti, a to i v triatlonu, celkem zanedbatelný trest.

Stejně tak je zarážející i další fakt. Pokud Armstrong skutečně po tolik let dopoval, jak je možné, že jej usvědčila až nyní USADA? Jakto, že při tolika testech, které musel podstoupit, nikdy nic nenašli? Jediná logická odpověď, která mě napadá, je, že by v tom musela být namočená WADA (světová antidopingová agentura), která odběry provádí. Jakto tedy, že nikdo z této organizace není potrestán? Neměl by se tedy i zde hledat viník?

NHL jako vzor?

Ať se na věc koukáme z jakéhokoliv pohledu, jedno je jasné. Jedná se o slávu a především o velké peníze. Vlastně asi nejrozumněji to podle mého vyřešili v americké NHL. Mají nyní sice výluku, ale situace se řeší a jistě i vyřeší. Právě v NHL ale dokázali zavést platové stropy. Týmy fungují jako výdělečné firmy, ne jako spousta například fotbalových týmů, které nabízí x miliardové platy a přitom jsou beznadějně zadluženy. Stejně tak v NHL rozhodli, že se jedná o soukromou hokejovou ligu, která nespadá pod žádný nadnárodní svaz, takže pravidla si zde stanovují sami, pouze ve vlastní komisi. Ta kupříkladu rozhodla, že dopingové testy zde nebudou zavedeny. Doping se zde tedy vůbec neřeší. Nic není zakázáno, a tak je na každém z hráčů, jaké prostředky užívá, nebo neužívá. Požadavek je pouze na odvedený výkon v zápase. Možná to zní divně, ale očividně to funguje. NHL je nejuznávanější hokejovou ligou na světě. A to nejen mezi diváky, ale i mezi hráči. Mnozí z nich volí raději angažmá v NHL, i za cenu nižšího platu, než by mohli dostat v jiné lize.

Doping jsme zde rozebírali již v několika článcích v minulosti. Doping byl, je a bude. Jak jej vymítit na dobro? Je to zřejmě nemožné. Opět ho přirovnám k úplatkům a podvodům v běžném “business” světě. Také se je zřejmě nikdy nepodaří nadobro vyplenit. Možná by bylo skutečně nejlepší vzít si příklad z NHL a doping prostě zlegalizovat. Každý má právo vlastního rozhodnutí, zda něco užije, nebo neužije. Určitě by pak ale ubylo spekulací, zda je vítěz skutečně vítěz, nebo jestli je to jen feťák a podvodník. Právě toto polemizování ubližuje jak sportu, tak i samotným vítězům.

Co bude dál?

USADA Armstronga obvinila z užívání dopingu a navrhla odebrání všech jeho sedmi titulů z Tour. Armstrong se již odmítl bránit a trest tak vlastně přijal. Co ale bude dál? Budou korunování “noví” vítězové? Budou se znovu vyplácet finanční odměny z těchto ročníků? Asi těžko… Proč? Vyhlásit nové vítěze jednotlivých ročníků by asi bylo možné, ale co i když i oni dopovali? A i kdyby nedopovali, co si za toto zpětné vítězství asi tak koupí? Peníze z výher, nebo prémie již stejně nedostanou. Týmy, které výhry tenkrát dostali již dávno neexistují, takže vlastně není nic a nikdo, z koho by se daly vymáhat… Dá se tak říci, že jediné, co se v tuto chvíli řeší a může řešit, tak je skutečně opravdu pouze otázka “je Lance Armstrong hrdina, nebo podvodník?”. Nic jiného už z této kauzy asi nevyplyne.

Lance Armstrong

Jak je to s tím Armstrongem? Je hrdina, nebo podvodník? Těžko říci. Čím víc mateirálů člověk přečte, tím spíš se zdá, že to zřejmě úplně čisté skutečně nebylo. Na druhou stranu, co ti ostatní? Kdo další užíval zakázané látky? Co když první “čistý” byl až někdo v druhé/třetí/čtvrté desítce…pravdu těžko hledat. Jedno je jisté. Armstrong dokázal vyhrát sedmkrát Tour. To samo o sobě je vlastně zázrak. I kdyby užíval zakázané látky, zkuste sedmkrát po sobě vyhrát závod “okolo hnoje”, nebo jen zkuste sedm let po sobě být po tři týdny prvním cestujícím v ranním autobuse, nebo v čemkoli jiném. Zkrátka a dobře, vyhrát sedmkrát po sobě tři týdny dlouhý závod, to je něco neskutečného. Co je z mého pohledu ale ještě důležitější, je fakt, že Armstrong pomohl milionům lidí. Dodal jim motivaci a sílu bojovat o svůj život. Není snad větší zlo brát dalším milionům lidí jejich vzor, jejich motor a motivaci? Jsou věci, které by možná bylo lepší prostě uzavřít a dále neřešit. Kauza Lance Armstronga je podle mého jednou z nich.

Foto: Tom Raftery

Tagged , , , , , ,

About František Klouček

Na konci roku 2010 ukončil kariéru silničáře. Působil v týmech Dukla Praha, Author Team a PSK – Whirlpool Author. Pracuje ve firmě Lawi s.r.o., takže denně komunikuje se zástupci týmů i samotnými závodníky z česka, ale i z jiných zemí. Také on se stále aktivně „motá“ kolem cyklistiky a je v kontaktu s mnohými závodníky a lidmi pracujícími v cyklistice.

View all posts by František Klouček →

související články

9x komentář

  1. MilŘíj 13, 2012 v 22:20odpovědět

    Bohužel u toho přirovnání k NHL jsem čtení ukončil – vyloženě omezená úvaha

  2. hokičŘíj 14, 2012 v 00:26odpovědět

    Ta úvaha o NHL není úplně scestná, ale přece jen je trochu nepřesná.

    Aspoň podle toho, co jsem byl schopen najít, ještě v roce 2009 netestovali v období play-offs.

    Zároveň v článcích z letošního roku hovoří o dlouhodobých námluvách s WADA, které by vedly k mimo-sezonnímu testování.

    Soudě podle názorů typu “v takovém systému by se nechal chytit jenom úplnej blb” asi nebude František daleko od pravdy, že jsou to od NHL jen planá gesta, přičemž nad dopingem oči přivírají.

    Neumím sice říct, zda to je hodno následování, asi spíš ne, ale minimálně směrem do minulosti by cyklistika buď měla ubrat plyn, nebo pronásledovat jezdce a rušit výsledky nikoliv selektivně, nýbrž od A do Z.

  3. František KloučekŘíj 14, 2012 v 10:32odpovědětautor

    Díky za komentáře, zejména ten od Boldricka je opravdu rozsáhlý :) Naprosto chápu, že ne každý se mnou souhlasí. Problém je to velký a záleží, z jakého úhlu pohledu se na něj člověk dívá. Článek ani nemá vyvolávat nějaké závěry, jen nastiňuje můj pohled na věc.

    Co se týká WADA, tak nevtrdím, že v tom musela “jet” také, ale minimálně přezkoumat by se to mělo. Odebraných vzorků je spousta a přijde mi zvláštní, že skutečně nikdy nic nenašli. Naprosto souhlasím, že trestat by se mělo od A do Z, nikoliv selektivně vybrané jednotlivce.

  4. jemenŘíj 14, 2012 v 11:55odpovědět

    Podle me to je dobrej clanek,celkove chvalim tendle web,kdyz sem zavodil jako teenager tak bych uvital ttakovyhle clanky,nebo informace o tom penezich ve sportu,a vsem ostatnim,coz se nekdy tezko dozvidas….takze palec nahoru jen tak dal!

  5. Jan FikáčekŘíj 15, 2012 v 07:24odpovědět

    Přijde mi to jako divný pohled. Pravidla říkají jasně bez dopingu, a protože LA dopoval, tak prostě žádnou Tour nevyhrál. Jinak bychom mohli obdivovat Ratha, Dalíka, Koženého, prostě každého zloděje. Dosáhli cíle, jen holt porušili regule. LA vyhrál obrazně řečeno, Tour na motorce, a proto je nejlepší cyklista?

    S povoleným dopingem nebude Tour soutěží cyklistů, ale soutěží doktorů, a bude se rozebírat ne jak trénovat, ale jak měnit lidi v kyborgy. smile Nehledě, že občas bude asi přímý přenos ze hřbitova. A nehledě na to, že časem by nastoupil biologický doping, a to by už cyklisti pomalu ztráceli formy lidí – ideální by byla hubená kreatura s velkých hrudníkem a silným srdcem.

    Neobstojí ani tvrzení, že ostatní taky dopovali. To jako, když všichni kradou, tak je holt necháme krást a nebudeme to řešit. Vinu LA to nesnižuje.

    No, a trest pro LA je mimochodem taky mírný, když se mu zakáže po celé kariéře závodit.

    Celý článek na mě působí velmi divně. Asi odpovídá českému marastu, kde úspěšný je ten, co krade, a neúspěšný ten, co je poctivej. Jak prapodivně dokáže člověk zkroutit naprosto prosté věci, podvod vydávat za úspěch, a špínu za hrdinství.

  6. oboŘíj 16, 2012 v 09:40odpovědět

    Hodně zajímavý povídání k tomutu tématu:

    http://www.bbc.co.uk/programmes/b01ngqxd

  7. Petr HavránekŘíj 20, 2012 v 18:15odpovědět

    Souhlas s Honzou Fikáčkem. Celý článek na mě působí jako kroucení hlavou nad tím, jak je možné že jsme léta obdivovali božského LA a teď najednou ho mají zkopnout až na dno. Ale zatímco si mnozí sypou popel na hlavu, Velký Lance zapírá. Přirovnání ke krádežím sedí. Pokud tuším, že 100 lidí asi krade, nevykašlu se na dokazování viny alespoň části z nich jen proto, že na ostatní nemám nic. Lance není oběť! Oběti jsme my všichni, že jsme mu věřili jak dokáže člověk zvítězit nad rakovinou a všemi soupeři s čistým štítem. Ale stejně jako nešlo nad nádorem vyhrát bez chemie tak ani jeho vítězství na silnici se bez podpůrných látek neobešlo. Pochopil jsem, že ho USADA vyzvala k přiznání, spolupráci a nižšímu trestu pokud se přizná. To Lance neudělal a logicky následují represe nejtěžšího kalibru. Je možné, že za lhaní ho poženou před soud a hrozí i nepodmíněný trest jako u M. Jonesové…

    Šaltr mám rád, dost dobré čtení o cyklistice na jiné úrovni než nabízejí ostatní. Tady ale silné rozpaky!

  8. František KloučekŘíj 22, 2012 v 21:22odpovědětautor

    Mám pocit, že článek (alespoň pro některé) působí, jako bych se zastával dopingu, tak to rozhodně není! Jde spíš o to, že podle mého názoru se Lance Armstrong stal něčím víc, než pouze cyklistou. Jako někdo, kdo porazil rakovinu a pak vyhrál Tour, se stal vzorem a motivací pro spoustu nemocných lidí, kterým dodal sílu vyhrát boj o svůj vlastní život. Pokud by ho chytli tenkrát, dobře. Ale po tolika letech? Vlastně jediný výsledek je ten, že jeho jméno vyškrtli ze všech výsledků, což vlastně (bráno lehce s nadsázkou) prakticky nic nemění. Zároveň ale vymazali toho hrdninu, který i na dále mohl dodávat sílu a energii nemocným lidem. Pro všechny “obyčejné smrtelníky” tak bylo učiněno zadost. Lance lhal, tak ho potrestali. Těm, kterým ale jeho výkony mohli dodat sílu bojovat o život, dost možná vzali hnací motor…

    A tak si říkám: je horší lež, která vlastně nikomu neublíží, ale může zachránit spoustu životů, nebo pravda, která nikomu nepomůže…?

Napsat komentář k Petr Havránek Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

CzechEnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Média ke stažení
Fotogalerie Šaltr.cz
Šaltr na sociálních sítích
Hledáte něco?