šaltr.cz

články

Liquigas, utiskovatel neitalů?

Duben 18, 2012, autor František Klouček, zařazeno v kategorii články, silnice , 9x komentař

V neděli jsem, stejně jako spousta dalších cyklistických fanoušků, sledoval Amstel Gold Race. Většinou tyto závody sleduji na live streamech, převážně na anglické verzi Eurosportu, kde je, podle mého názoru, velice kvalitní a věcný komentář. Tentorkát jsem měl ale možnost sledovat českou verzi Eurosportu a právě zde opět padla otázka, kterou poslední dobou slýchám velice často. Není Peter Sagan tak trochu “utiskován” v Liquigasu na úkor Vincenza Nibaliho? Nebylo by pro něj lepší změnit tým? Nedá mi to a rád bych k tomu i já přidal svůj pohled na věc.

Jak to bylo na San Remu

Podobné názory jsou slyšet poslední dobou poměrně často, zejména pak od závodu Milan-San Remo, kde Nibali zaútočil v posledním kopci a nakonec se z toho vyklubal rozhodující únik. Nibali dojel třetí, Sagan čtvrtý. Právě na tento závod je poukázováno, jako na ukázkový případ. A já s tím vlastně souhlasím, i když už nesdílím obecný názor, že zde Liquigas zařízl Sagana. Naopak, právě Milan-San Remo bylo ukázkou toho, že Sagan není “utiskován”, ale je brán jako plnohodnotný lídr. Jakto? Pod poslední kopec tým vzorně pracoval pro své lídry. Na první pohled nebylo zřejmě, zda se jede na Sagana, nebo Nibaliho. Možná ani tým sám v tom neměl zcela jasno. Jedno ale jasné bylo. Sagan je schopný vyhrát ve spurtu jakékoliv skupiny, Nibali nikoliv. V kopci samotném začalo být zřejmé, že Nibali nemá ideální nohy. A právě tady přišel rozhodující okamžik. Taktika v tu chvíli musela být jasná – Nibali zkusí zaútočit, tím se skupina roztrhá a eliminuje se tak co nejvíce sprinterů, jako například Matt Goss a jemu podobní. Sagan bude vyčkávat, Liquigas nebude muset pracovat. Jejich domestici už svou práci odvedli a zastoupení zde měla například Katusha, která jela pro Freireho. Pokud by se již podařilo Nibalimu s někým odskočit, jeho role byla také dána – nestřídat a čekat na Sagana. Vše z toho tedy vyšlo. Jediné, co zamíchalo kartami, byl neuvěřitelný výkon Fabiana Cancellary. Ten jel jako lokomotiva a navíc vůbec neřešil, že si v háku veze dva jezdce, kteří mu vůbec nestřidají. Tohle je věc, která se stala, ale jen velice těžko se s ní dá předem kalkulovat. Pravda je, že Nibali byl v cíli dříve než Sagan, který by dost možná závod jinak vyhrál, na druhou stranu Liquigas jasně zvolil taktiku, ve které se nedá říci, že by byla chyba. I kdyby totiž Nibali nezaútočil a zkusil by to Cancellara sám, nic by to na věci nezměnilo. Liquigas již neměl jezdce, kteří by jej byli schopní sjet. Jel totiž dost dlouho vysoké tempo, aby Saganovi připravil půdu a eliminoval co nejvíce sprinterů. Osobně si tedy myslím, že taktice Liquigasu v podstatě není co vytknout. Zpětně by se možná dalo vymyslet něco jiného, ale vezmeme-li v potaz, že se taktika řeší před závodem, respektive se ladí v jeho průběhu, těžko hledat lepší variantu. Po bitvě je každý generál.

Stejně jako u “Křížáka”?

Mně osobně přijde, že vůči taktikám a volbám lídrů v Liquigasu jsou Češi obecně zaujatí již delší dobu. Přesněji řečeno od doby, kdy zde působil Roman Kreuziger. Ten totiž do týmu šel s tím, že by se během několika let měl stát lídrem. Téměř se to stalo. Jenže v týmu byl i jezdec, který by se dal brát tak trochu jako Romanův cyklistický bratr – Vincenzo Nibali. Podobně starý jezdec, který byl (respektive je) velice podobný typ cyklisty, jako Roman, tedy výborný vrchař s potencionálem stát se lídrem pro největší etapáky. Oba měli několik skvělých výsledků a oba na tom byli podobně. Pak ale přišel Nibaliho triumf na Vueltě, která vše v podstatě rozhodla. Nibali ukázal, že je schopný vyhrát Grand Tour. “Křížák” zde ukázal, že v roli domestika je dost možná nejepší na světě. Jeho práce pro Nibaliho byla obdivována všemi odborníky. Jel skutečně neuvěřitelně. Pro další volbu lídra byl ovšem upřednostněn Nibali, který ještě ke všemu skutečně je Ital. Osobně se domnívám, že tento fakt ale nebyl rozhodující. Křižák ale nepřišel do ProTour dělat domestika, a tak se rozhodl pro nabídku Astany, kam odešel opět na pozici lídra. Loňská sezóna mu nevyšla zcela podle představ, ale má ještě dost prostoru na to, aby ukázal, že i on je lídr pro Grand Tour. Podíváme-li se na to ale nezaujatě, musíme uznat, že i zde se Liquigas rozhodl racionálně, nikoli “proitalsky”.

Prospěla by Saganovi změna?

Vrátím-li se k úvodní otázce, zda by Sagan neměl zauvažovat o změně, napadá mě snad jediná odpověď-otázka: “proč”? Právě Liquigas mi přijde jako dobrá volba. Jednak právě Liquigas Sagana objevil, jednak to zde Sagimu svědčí i výsledkově. Navíc právě fakt, že zde jsou lídry Nibali a Sagan, je pro oba vyhovující. Jsou to totiž velice rozdílní typy jezdců. Nibali je vrchař a jezdec na velké etapáky. Naproti tomu Sagan je výborný sprinter a klasikář. Ukazuje, že je velice univerzální, ale (alespoň prozatím) není jezdec pro celkové pořadí na Grand Tour. Ještě k tomu Liquigas v podstatě nemá jiného typického spurtera, takže pokud nejede pro Nibaliho, jede se vlastně vždy na Sagana. Rozdílnost obou jezdců je navíc i plus pro oba při tvoření taktiky pro některé druhy závodů, jako bylo například Milan-San Remo. Mají totiž dva lídry pro různé varianty vývoje závodu. V neposlendí řadě, Peter Sagan neovládá angličtinu, a tak by v jiných týmech mohl mít komunikační problémy.

Shrnuto podtrženo, s názorem, že by se Saganovi v Liquigasu křivdilo, prostě nesouhlasím.

Foto: Roxane King

Tagged , , , , ,

About František Klouček

Na konci roku 2010 ukončil kariéru silničáře. Působil v týmech Dukla Praha, Author Team a PSK – Whirlpool Author. Pracuje ve firmě Lawi s.r.o., takže denně komunikuje se zástupci týmů i samotnými závodníky z česka, ale i z jiných zemí. Také on se stále aktivně „motá“ kolem cyklistiky a je v kontaktu s mnohými závodníky a lidmi pracujícími v cyklistice.

View all posts by František Klouček →

související články

9x komentář

  1. KiilikeDub 18, 2012 v 10:38odpovědět

    Ja ocenujem Liquigas za to, ze Sagana dobre vychovavaju, myslim ze ma aj celkom volnost a nezacali ho tlacit iba do pozicie sprintera. Co mne pride problem je to, ze Liquigas ma nedostatok kvalitnych domestikov. Okrem Ossa pomaly clovek ani ostatnych ani nepozna ani nevidi ako je rok dlhy. Aj na Brabantskom sipe Sagan krutil na cele pelotonu, ktory stahoval uniky, sam. Aj volakto sa vyjadril ze mu na tychto klasikach nema kto poradit. A to som zvedavy. koho mu priradia na Tour of California, ktora sa pojde v rovnakom termine ako Giro, co je pre talianov vrchol sezony (racionalne ale ani toto nemozeme chapat ako proitalske rozhodnutie :D ).

  2. František KloučekDub 18, 2012 v 18:56odpovědětautor

    Tak je pravda, že Liquigas nemá moc dalších zvučných jmen. Několik slušných domestiků ale má. Možná by se Saganovi v dojezdech někdo navíc hodil, na druhou stranu si myslím, že Peter se umí v balíku pohybovat s obrovským přehledem. Přirovnal bych ho například k Oscaru Freiremu, kterému většinou také nikdo nepomáhá, maximálně míval k ruce Juana Antonia Flechu, když ještě byli spolu v Rabobanku. Pro tento typ jezdců jsou občas domestici tak trošku na obtíž. Ono z celkového pohledu je to teď pro Petera o něco těžší se prosadit, z celkového pohledu je to pro něj ale o to větší škola a tím více jsou jeho výsledky ceněny. Přeci jen je daleko jednodušší zvyknout si na perfektně postavený tým rozjížděčů, než se naučit prosazovat osamoceně. Tak jako tak si myslím, že v Liqugasu moc dobře vědí, že mají dost možná největší talent světové cyklistiky, takže pokud by mu nedali adekvátní podmínky, byli by sami proti sobě..

  3. EvaDub 18, 2012 v 19:59odpovědět

    Veru, citala som cely clanok. Clanok chvalim, ale ta posledna veta ma rozosmiala :) Na adresu pisatela…. Preco si myslite, ze by mal komunikacny problem v anglictine? Do Talianska tiez odchadzal bez talianciny a pozrime sa kde je teraz… No, zjavne to nie je o tom ci vie alebo nevie… Niekto asi nema doma take zvucne mena ako Saganovci a Velitsovci… lol

  4. František KloučekDub 18, 2012 v 20:28odpovědětautor

    Souhlasím, že to, že (prozatím) neovládá angličtinu není nějak výrazně limitující. Je jasné, že pokud by šel do týmu, kde je komunikační jazyk angličtina, naučil by se jí. Tato poznámka byla myšlena spíš tak, že komunikovat v italštině je pro Petera momentálně o dost jednodušší (jelikož jí již ovládá).
    Poslední poznámku jsem asi úplně nepochopil. Na Peterův (ani ničí další) výkon nemá samozřejmě to, kolika jazyky mluví, vliv. Tak to ale rozhodně myšleno nebylo.

  5. Lukáš KloučekDub 18, 2012 v 21:24odpovědět

    to Eva: Ačkoli nejsem autorem článku, dopisoval jsem do něj dvě věty. Jedna z nich je právě ta, ve které se píše o Saganově angličtině (takže vaše stížnost směřuje vlastně na mě). Je to prostě a jednoduše konstatování faktu, určitě je výhoda být v týmu, kde se v pohodě domluvíte, než si zvykat na nový cizí jazyk. Peter je podle mě jednoznačně největším talentem současné cyklistiky a má skvěle rozjetou kariéru bez ohledu na cizí jazyky, o tom nikdo nepochybuje.
    Poslední větu vašeho komentáře bohužel nechápu.

  6. čtyřkolečkoDub 19, 2012 v 04:47odpovědět

    Tu Evinu poslední větu lze pochopit snadno : holt v Čechách široko daleko žádný takový borec jako ty dvě bratrské dvojice, a proto atd…
    Analýza výborná; čím dál víc fandů se přiklání k názoru, že na San Remu to Liquigasu “pokazil” Kancléř, jakkoli si jich stále hodně myslí, a vyjádřil se v tom smyslu opatrně i Roman Kreuziger, že Sagan to za “jistých” okolností mohl vyhrát…
    Jistě, v Liquigasu si nemohou nebýt vědomi, že za ně jezdí největší současný talent. měli by si ho hýčkat. Ale už za časů Romana fandům připadalo, že pokud býl lídrem v závodě Ital, dostal k podpoře vždy lepší tým než dříve Křižák, nyní Sagan. A např. Roman si prakticky vůbec nezazávodil v Itálii, ani jednou nejel za ně Tirreno-Adriatico, musel rok co rok do té zimy ve Středohoří… atd.

  7. František KloučekDub 19, 2012 v 05:17odpovědětautor

    Díky za výklad, to jsem z toho tedy také opravdu úpně nepochopil :) Jestli to bylo myšleno takhle, tak si myslím, že to je dost sporné..přeci jen Roman Kreuziger, Zdeněk Štybar, nebo Honza Bárta jsou také výborní jezdci..i když je fakt, že Peter Sagan je tak trošku unikát. Myslím ale, že on je opravdu extra talent ve světovém měřítku, porovnávání česko-slovenských profíků bych zde neřešil…naopak se mi zdá, že právě zde ještě platí, že i češi Saganovi a Velitsům fandí a že je to snad i naopak…
    Sestavení týmu i výběr závodu je v režii týmů, to je fakt. V případě lídrů se ale na svém kalendáři jezdci významně podílí, respektive si jej sami vybírají. Liquigas mívá jako absolutní vrchol Giro, což se u Italů dá pochopit. Roman se v době, kdy byl v Liquigasu, zaměřoval na Tour. Celkově se ale domnívám, že v obou případech není zmiňovaný problém slabšího týmu nějak výrazně oslabující. Přeci jen zatím ani jeden nebyl v takovém postavení, že by potřeboval tým ke zvratu závodu. Možná Peterovi by se občas dalo pomoci více, ale věřím, že pokud to i on tak cítí, podaří se mu větší podporu domluvit.
    Vezmeme-li si například Fabiana Cancellaru, také by mohl říct, že jeho tým je staven pro Tour pro bratry Schlecky a že on by jako klasikář potřeboval silnější tým. On i tak ale dokáže závody vyhrávat. Například v loňském roce mu tento fakt (slabší tým) v podstatě prohrál Paris-Roubaix. I tak ale nikdo neřeší, že by měl změnit tým, aby měl lepší podporu…

  8. čtyřkolečkoDub 20, 2012 v 03:40odpovědět

    Díky za odpověď. Přesně tak, zdejší fandové jsou rádi za každého cyklistu odtud ze Střední Evropy, který se dostane do profitýmů mezi borce z tradičních cykl. zemí. Jsem už starej dědek a vzpomínám, jak jsem jako kluk fandil na Tour a Giru aspoň Rakušákům (kdysi dávno Adolfu Christianovi, později Zadrobilkovi, Luttenbergerovi, Totschnigovi, Berniemu Kohlovi aj…) a francouzským Polákům… nebo těm, kteří před profikariérou byli na Závodě míru, a přál si zažít nějakého našeho jezdce na GT. To se mi splnilo nyní v míře nedoufané, bohudíky. A navíc je mohu vidět živě v závodě! To za mého dětství se o GT dalo víc dovědět leda tak z franc. a ital. komunistických deníků a cizích časopisů, jež se prodávaly na Příkopech…
    Promiňte tu mou ukecanost. Ať jsou vaše stránky stále tak podnětné a čtivé jako posud, vaše rozbory čtu nejraději.

    Dnes na Trentinu se doufám pojede až nahoru Passo Pordoi a Roman Kreuziger to vyhraje. Včera to bylo drsné a s kamarádem jsme debatovali, jsou-li takovéhle krpály do etapáku vůbec přípustné. Řekl, že když na nich mohou být placky pro Cavendishe apod., tak aspoň občas i takový Pozzovivo má nárok na svůj terén…
    Přeju stálé zdraví!

  9. František KloučekDub 21, 2012 v 18:37odpovědětautor

    Díky za pěkný komentář i za Vaši přízeň :)

    Pokud jde o Treninto, Roman nakonec zajel lépe na prudké stěně. Ovšem na druhou stranu, jen on sám ví, jak na tom skutečně je a pokud formu má, není třeba se předvádět teď, když Giro se blíží. Pokud se budeme bavit o těchto těžkých dojezdech, pak je to skutečně tak – jednou je závod pro sprintery, podruhé pro vrchaře. A tak by to mělo být. Podobné kopce do cíle nejsou ani pro ostatní tak nepříjemné, jako když je kopec ze začátku etapy. Pokud totiž pod cílový kopec dojedou v balíku a nejedou o výsledek, mohou si kopec vyjet “v klidu”. Když je ale kopec hned na začátku a jede se ostře, bývá to pak sutečný boj, protože vejít se do limitu může znamenat jet na krev celou etapu..

Napsat komentář k Eva Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

CzechEnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Média ke stažení
Fotogalerie Šaltr.cz
Šaltr na sociálních sítích
Hledáte něco?