šaltr.cz

články

Nová pravidla UCI

Březen 28, 2012, autor Lukáš Klouček, zařazeno v kategorii články, silnice , 2x komentař

Nová pravidla UCI ohledně posedu, oblečení a doplňků

Tento měsíc UCI zveřejnila novou publikaci (ke stažení zde), kde upozorňuje na některá již známá pravidla a specifikace ohledně posedu, oblečení a příslušenství, ovšem přibyla i nová. Celý dokument má 53 stran a většina z nich se věnuje problémům ohledně posedu na časovkářských speciálech – tam je specifických pravidel a nařízení samozřejmě nejvíc. Řeší se tu ovšem i námi omýlaný problém s krytem helmy, nebo třeba povolená výšká ponožek! Bohužel nechybí ani pravidla, nad kterými zůstává rozum stát.

Je třeba si uvědomit, že zatímco pravidla ohledně biopasů nebo zákazu či povolení vysílaček se týkají pouze vrcholné profesionální cyklistiky, tyto pravidla se však dotknou každého z Vás, kdo si občas zazávodí třeba na krajském závodě. Vybrali jsme ty nejzajívější věci, aby jste nemuseli studovat celou “knihu” pravidel.

správný úhel v lokti - 120 stupňů

správný úhel v lokti – 120 stupňů

Na straně 23 se dozvíte celkem novinku – při jizdě na “koze” musíte mít ruce na hrazdě v horizontální poloze vůči zemi. Nesmíte je mít příliš skloněné nahoru nebo dolu. Levi Leipheimer je přitom pověstný svým držením, kdy má ruce “vystřelené” hodně nahoru. Tomu teď bude konec. V lokti by Vaše ruce navíc měli svírat úhel 120 stupňů. No, někdy mi tyhle pravidla přijdou spíš jako buzerace než prospěšná věc. Pravidla se vztahují i na mladší závodníky, kteří kolikrát mají “kozu” půjčenou, ne každý junior si může dovolit časovkářský speciál. Pak může mít na mezinárodních závodech, při důsledných kontrolách, hodně velké problémy. Přitom se nejedná o žándé podvádění, když je jezci kolo trochu větší nebo menší a nevejde se svým posedem do daných specifik.

Strana 37 se věnuje problému ohledně “krytu” helmy. Byl kolem toho docela rozruch (více se dozvíte zde), tak se UCI rozhodlo udělat jasno. Odjímatelné kryty (který použil Cavendish na MS v Kodaňi a Greipel jej nemohl vézt na Tour Down Under)  jsou tedy definitivně zakázány. Ale “zaslepené” větrací průduchy helmy přimo od výrobce, jaké vozí Team Sky, to povolené zřejmě bude. No, asi stačí když výrobce onen kryt vyrobí jako “nesundavatelný” a je pro problému.

Co se týká oblečení, doznalo se specifikací obodných u plavání, kde byly zakázany ty “nejrychlejší” kombinézové plavky. I v cyklistice jsou teď zakázány úpravy, které ovlivňiují aerodynamiku jezdce nebo zlepšují obtékání vzduchu. Nesmí se tedy používat oblečení z vysokými kompresními vlastnostmi, které “upravuje” tvar těla. Musí být používáné standartní látky, které propouštějí vzduch. Na obrázku vidíme, že na OH 2010 několik týmů používalo povrchové úpravy z nepropustných umělotin, které snižují odpor vzduchu. Teď už podobné úpravy budou zakázané. Tyto pravidla se nezvtahují na pláštěnky, návleky na tretry a rukavice. Tam je vzduchová nepropustnost základem jejich funkčnosti – nepromokavosti.

Co se ponožek týká, tam je také nové upřesnění. UCI se rozhodla regulovat i výšku ponožek. Ty teď nesmí být vyšší, než do poloviny nohy. Přesněji řečeno, jejich výška nesmí přesáhnout půlku vzdálenosti mezi kotníkem a kolenem. “Podkolenky” by tedy dnešní kontrolou neprošly.

Jedna z věcí, kterou bych se nebál nazvat “debilitou”, je zákaz odstranění bezpečnostních “paciček” na konci přední vidlice. Snad každý, kdo na kole Závodí, tyto pacičky upiluje. Výrobci je na vidlice umisťují kvůli cykloturistům, kteří kolům nemusí rozumět. Samozřejmě pro bezepčnost nezávodníků to špatná věc není. Můžou si špatně upevnit přední kolo a pak je tyto “pacičky” mohou zachránit před karambolem. Ovšem v profesionálním využití je to věc, která překáží. Výměna předního kola nebude trvat pár vteřin, ale klidně čvrt minuty nebo i déle. Jsem vážně zvědavý, jestli se tohle bude dodržovat. Bývá to úplně první věc, která se na kolech upravuje.

Další zajímavé věci upravné v pravidlech UCI ve zkratce:

  • Pro “gramové” specialisty: Váha kola nesmí být nižší než 6.8 kg
  • Camelbaky se při časovce mohou vozit pouze na zádech, ovšem pouze pro účely pití, nesmí tedy být v žádném obalu či úpravě pro vytvoření “aerodynamického” hřbetu jezdce
  • UCI ve své poblikaci popisuje metody, kterými kontroluje přítomnost “motorů” v kolech
  • veškeré technikcé inovace nebo úpravy musí projít schválením od UCI
  • od 1.října 2012 bodou zakázány návleky na tretry na všech uzavřených velodromech

Tagged ,

About Lukáš Klouček

Na začátku roku 2010 ukončil kariéru cyklokrosaře. Působil v týmech Dukla Praha, Budvar Tábor, Selle Italia Guerciotti a Sunweb – Revor. Stále je v kontaktu s českými i zahraničními cyklisty i s lidmi z vedení profesionálních týmů. V sezóně 2011/2012 poprvé spolukomentoval několik cyklokrosových přenosů na ČT4, včetně mistrovství světa v Koksijde. Jeho zaměstnání je úzce spojeno se sportem i s cyklistikou.

View all posts by Lukáš Klouček →

související články

2x komentář

  1. Alois OlevrecPro 10, 2012 v 23:24odpovědět

    Lukáš klouček by se měl naučit český pravopis.

    • dearzvowKvě 31, 2015 v 00:04odpovědět

      Thank you for your blog post.Really thank you! Fantastic. oqza

odpovězte

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

CzechEnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Média ke stažení
Fotogalerie Šaltr.cz
Šaltr na sociálních sítích
Hledáte něco?