šaltr.cz

články

Písek, písek, pořád písek…

Leden 27, 2012, autor František Klouček, zařazeno v kategorii články, cyklokros , 0 komentářů

Písek. Tohle slovo je v poslední době slyšet ze všech stran. A není se čemu divit, vždyť již tento víkend, tedy zítra a pozítří, se koná mistrovství světa v cyklokrosu v belgickém Koksijde. Trať sama o sobě je pro všechny krosaře pojem. Spojením této posvátné tratě a faktu, že se mistrovství světa jede v Belgii, tedy zemi cyklokrosu zaslíbené, dělá z této události “mega akci”. Prostě závod, na který se bude dlouho vzpomínat. Organizátoři také vrazili do přípravy rekordní sumu peněz. Uspořádání závodu stálo přes dva miliony Euro. A věřte, že i tak to nebude prodělečná akce. A také věřte, že bude stát za to!

Právě ve spojitosti s tratí v Koksijde se hovoří o písku stále dokola. Ano, všichni už vědí, že je zde na trati spousta písku. Ale proč je to vlastně tak zvláštní? V čem je písek jiný než jiné povrchy? A jak se na něj závodník musí přichystat? Pojďme se na to podívat.

Co je na písku tak zvláštního?

Písek je zcela jiný, než všechny ostatní povrchy. Je to totiž sypká hmota, ve které si jen těžko najedete svojí stopu. Ta se totiž mění z kola na kolo a je tedy nutné, aby se zde jezdec maximálně koncentroval, ale také aby byl připraven v průběhu závodu improvizovat. A to ne jednou. Asi jedinou výhodou, které písek má, je fakt, že je za každého počasí téměř stejný. V případě sucha je velmi sypký. Pokud prší, nepatrně tuhne, ale jakmile přestává pršet, voda protéká skrz a písek opět vysychá.

Jak se závodníci na trať chystají?

Ideální obutí do písku jsou hladké, co nejširší galusky. Šířka je důležitá proto, že čím je galuska širší, tím méně se zařezáva a o to méně se tak boříte. Vzhledem k tomu, že maximální povolená šířka je již pouze 32mm, bude to asi jasná volba všech jezdců. V minulosti (ještě před pár lety) se zde běžně vozily galusky o průměru 34mm. Co se týká foukání, pak se z již uvedených důvodů vozí galuksy co nejvíce podfouklé, aby se guma co nejvíce “rozplácla” a nebořila se tak.

Jak se v písku jezdí?

Určitě důležitý je i styl jízdy na písku. Jezdec musí přenést váhu co nejvíce na zadní kolo a předek nadlehčit, aby se nebořil a “nezapíchl” se tak. Je také velmi důležité vybrat si dobrou kolej a té se držet, protože jakmile z ní vypadnete, je téměř nemožné se vrátit a pak je nejlepší způsob co nejrychleji slézt z kola a běžet.

Taktika v průběhu závodu

Ideální je najíždět do písku z první pozice, protože pak i v případě pádu nijak neztrácíte, neboť ten, kdo jede za vámi vás prostě nepředjede (samozřejmě v případě, že jede stejnou stopu jako vy). Stop na výběr ale moc nebývá. Někde je vyjetá jedna, občas jsou dvě. Co se týká vjezdu z první pozice, je zde jedno “ale”. To se týká průběžně vedoucího jezdce. Ten totiž, ačkoliv vjíždí do písku jako první, má oproti svým soupeřům nevýhodu. Před ním totiž pískové pasáže projíždí poslední jezdci, kteří zpravidla víc běhají, než jezdí, a tak jsou koleje pro prvního závodníka rozšlapané a on je tak musí znovu projíždět a dalším tak průjezd pískovými sekcemi výrazně ulehčuje. Ano, i stím musí závodník počítat.

Rozhoudnout se může kdykoliv

Jako na máloktré trati je dost možné, že již zde může vše rozhodnout první kolo. Pokud totiž některý z favoritů dobře neodstartujete, dostává se do předu jen hodně těžko. Z již zmiňovaných důvodů se velmi těžko předjíždí a navíc zde, díky chybám spousty jezdců, která je umocněna nervozitou prvních kol, velmi rychle tvoří velké rozestupy. Stačí zaváhání jednoho z jezdců na vedoucích pozicích a v půlce kola může být rozestup mei prvními klidně patnáct a více vteřin. A to se jen těžko smazává. Na druhou stranu je s tím spojen i druhý fakt, a to ten, že zde o to více platí, že až do cílové rovinky není nic rozhodnuto. Na písku se totiž “na jistotu” jet nedá.

Foto: František Klouček

About František Klouček

Na konci roku 2010 ukončil kariéru silničáře. Působil v týmech Dukla Praha, Author Team a PSK – Whirlpool Author. Pracuje ve firmě Lawi s.r.o., takže denně komunikuje se zástupci týmů i samotnými závodníky z česka, ale i z jiných zemí. Také on se stále aktivně „motá“ kolem cyklistiky a je v kontaktu s mnohými závodníky a lidmi pracujícími v cyklistice.

View all posts by František Klouček →

odpovězte

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

CzechEnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Média ke stažení
Fotogalerie Šaltr.cz
Šaltr na sociálních sítích
Hledáte něco?