šaltr.cz

články

Preview: Giro d’Italia – kompletní průvodce italskou Grand Tour

Květen 2, 2012, autor Lukáš Klouček, zařazeno v kategorii články, silnice , 0 komentářů

Preview na letošní ročník Gira jsme udělali jako detailní příručku, která Vás provede dnem po dni. Každou etapu si můžete prohlédnout rozkliknutím – najdete tam charakteristiku a definici dané etapy, její profil a jiné zajímavosti (při kliknutí na profil se obrázek zvětší). Tento ucelený přehled bude Vašim nepostradatelným průvodcem po celé tři týdny italské Grand Tour. Při sledování u televize, při sázení ale i při cestě do Itálie Vám náš přehled a charakteristika jednotlivých etap bude skvělým společníkem.

Startovní listinu najdete zde. (číslo 108 nikdo nepoveze, na počest památky Woutera Weylandta bylo navždy vyřazeno)

Nejspektakulárnější etapy letošního ročníku (podle nás)

  • 1.etapa – časovka jednotlivců na 8.7 km
  • 4.etapa – časovka družstev na 32.2 km
  • 7.etapa – zvlněná etapa se zajívamým závěrem
  • 10.etapa – zvlněná etapa s kostkovou “stěnou” do cíle
  • 14.etapa – první etapa v Alpách, první opravdový test v kopcích
  • 15.etapa – druhý těžký den v Alpách
  • 17.etapa – “full Alps” se sjezdem do cíle (vzpomeňte na dramatické cílové sjezdy na loňské TdF)
  • 19.etapa – zřejmě druhá nejtěžší etapa celého Gira odstartuje pekelné poslední 3 dny
  • 20.etapa – Královská etapa, možná “Queen’s stage” celé sezóny
  • 21.etapa – časovka jednotlivců (30 km) na “vyjetí” a definitivní rozuzlení závodu

Barvy trikotů na letošním Giru

  • růžový – “maglia rosa” pro lídra celkového pořadí
  • modrý – “magila azzura” pro vrchaře (býval zelený, letos změnil barvu kvůli sponzorovi)
  • červený – dres pro lídra bodovací soutěže
  • bílý – trikot pro nejlepšího mladého jezdce (25 let a méně)

Přehled a popis všech etap

1.etapa – sobota 5.května

Není to prolog, test na 8.7 km se už opravdu dá brát jako regulérní časovka. Giro bude odstartováno rovinatou a velice technickou časovkou v Dánském městě Herning. Na trati je 17 zatáček, takže nepůjde o “top speedovou” záležitost ale o technické zvládnutí okruhu, časté změny rytmu a akceleraci při výjezdu ze zatáček. Pro Dánské fanoušky bude velkou kaňkou absence domácího hrdiny Jakoba Fuglsanga.

2.etapa – neděle 6.května

Z Herningu k moři a zase zpátky, aneb vyhlídková cesta Dánskem. Ovšem nic pro turisty, pár záludností tady čekat bude. Zejména pak hrozící silný vítr při pobřeží, “terezíny” jsou totiž jedním z největších strašidel pro ryzí vrchaře. Dalším nebezpečím bude velká nervozita v balíku, přecejenom půjde o první hromadnou etapu a navíc se počítá s hromadným spurtem, kterých je na Giru oproti třeba Tour daleko méně. Žádný sprinter si nebude chtít nechat ujít možnost etapového vavřínu.

3.etapa – pondělí 7.května

Z pohledu boje o celkovou klasifikaci půjde pouze o to ušetřit co nejvíce sil a hlavně nespadnout. Sprinteři by dnes měli jít opět do akce a pozor, v dnešní etapě je první vrchařská prémie celého Gira. Účast v úniku dnes bude extrémně ceněná, kdo by nechtěl uzmout dres pro nejlepšího vrchaře?

4.etapa – středa 9.května

Po volném dni (přesun z Dánska do Itálie) nás čeká divácky velice atraktivní disciplína - týmová časovka. Nejedná se o technickou trať, bude to rovinaté a téměř bez zatáček, takže půjde o vyoskorychlostní týmový let. Celková délka není zanedbatelná, slabší týmy tedy mohou ztratit cené desítky vteřin ale i minuty. Velmi významně se projeví cit sportovních manažerů při sestavování týmů, neboť dnes můžou lídři získat i ztratit vinou či zásluhou týmových kolegů.

5.etapa – čtvrtek 10.května

Před tisíci lety vybudovali Římané “silnice” napříč Evropou. Byly pověstné svou přímočarostí a jednoduchostí. A tak trochu vypadá i dnešní etapa. Nic členitého, prostě jednoduchý a rovinatý den. Pouze v závěru je pár menších kopců, čímž to celé trochu připomíná klasiku Milan-San Remo. “Brdky” v závěru jsou ale lehčí než Poggio. V průběhu etapy se pojede kolem míst (Cesena), kde žil a trénoval Marco Pantani.

6.etapa – pátek 11.května

Podle profilu to vypadá na celkem akční den. Spíše se ale jedná o naprosto ideální etapu pro únik. Toho si budou závodníci vědomi, a tak se dá čekat extrémně rychlý začátek etapy. Když je velká šance na úspěšný únik, je daleko větší motivace než jindy. Pro závodníky bojující o celkovou klasifikaci budou nebezpečí představovat zejména nezpevněné cesty. Nebude to tak “divoké” jako při klasice Strade Bianche, trohcu podobné to ale místama bude.

7.etapa – sobota 12.května

První dojezd na kopci. Nejedná se samozřejmě o vrchařskou prémii, kde by se čekaly velké rozestupy. Dramatičnost dojezdu ale bude určitě vysoká. Cílový kopec má průměrný sklon mezi 6-7%, v nejprudších místech dosahuje 10%. Skoro domácí jezdec zde bude Michele Scarponi, bude se chtít předvést?

8.etapa – neděle 13.května

Jestliže včerejší závěr nebyl dostatečné prudký, aby nadělil rozestupy mezi jezdci bojujícími o růžový dres, tak dnešek by to mohl napravit. Kopec Colle Mollela je hodně prudký, jenže jeho vrchol je 5 km před samotným finišem. Nevím, jestli zde jezdci GC budou bezhlavě útočit pro pár sekund v cíli. Možná by jsme ale mohli vidět krásný agresivní závěr jezdců v úniku.

9.etapa – pondělí 14.května

Tranzitní a pro mnohé odpočinková etapa. Pro sprintery další z (mála) šancí o etapový vavřin.

10.etapa – úterý 15.května

Opět slušná příležitost pro úspěšný únik. Ať už se do cíle bude řítit balík, nebo skupinka uprchlíků, závěr bude velice atraktivní. 4 km do cíle se pojede kopec prudký 15%, po něm sjezd a do cíle povede prudká kostková stěna. Nádherný závěr.

11.etapa – středa 16.května

255 km – nejdelší den letošního ročníku. V průběhu dnešní etapy se peloton přesune do Toskánska, místa zaslíbeného cyklistice. Sprinterům by mohl dělat vrásky na čele snad jen kopec 11 km před cílem, kde by některé týmy mohly chtít eliminovat rychlíky typu Mark Cavendish nebo Francesco Cicchi. Cíl bude ve známém a malebném lázeňském městečku.

12.etapa – čtvrtek 17.května

Etapa, která opět hraje do karet spíše uprchlíkům. Nejzajímavější z dnešní etapy bude dost možná nádherná krajina a scenérie. V loňském roce zde bylo téměř vše zdevastováno přívalovými dešti, a tak to dnes bude trochu i “oslava rekonstrukčních prací”. V případě špatného počasí (deště) by byla 12.etapa hodně nepříjemná.

13.etapa – pátek 18.května

Druhá etapa, kteru lze označit za “tranzitní”. Trochu zrádná může být její délka – pouhých 121km. Někdy jsou krátké etapy horší než lepší, co se odpočinku týká. Aby se závodníci vyhnuli větším kopcům, které v této oblasti jsou, organizátoři natáhli trasu převážně skrze údolí podél řeky. Zdejší region je velice známý pro svá místní jídla a svkělá vína. “Bafíci” si večer určitě alespoň skleničku dají..

14.etapa – sobota 19.května

Konečně! Dnes peloton vlítne do Alp, a to v plné parádě! Dva kopce první vrchařské kategorie hned za sebou, přičemž ten druhý je cílový. První opravdu horský test. Trochu nevyspitatelný může být samotný závěr, neboť poslední dva kilometry jsou již téměř po rovině. Dnes tedy pravděpodobně vyhraje nejlépe sprintující vrchař.

15.etapa – neděle 20.května

Další horská etapa. Zajímavostí je určitě to, že z cílového kopce je vidět Milano (při hezkém počasí a dobré viditelnosti). Jezdci ale moc dobře ví, že do Milána to mají ještě sakra daleko. Dnešní etapa vede z části po cestách, kudy vede klasika závěru silničních sezón – Giro di Lombardia. To znamená jediné – o co jsou kopce kratší, o to jsou prudší. Dnešek bude hodně náročný a závěrečný kopec je dost prudký na to, aby “udělal” časové rozdíly mezi závodníky bojující o GC.

16.etapa – úterý 22.května

Etapa vedoucí do Tyrolské části Itálie, kde místní lidé hovoří německy, nikoli italsky. Organizátoři se záměrně vyhli větším kopcům, aby “nenutili” sprintery balit kufry. Navíc, po včerejší “siestě” (po dni volna), je takováhle etapa na rozjetí vždy vítaná. Nohy o volnu přecejen lehce zatuhnou. O vzrušení se 4 km před cílem postará prudký kostokový kopec (12%), z jehož vrcholku je finiš vzdálený pouhé 2 km. Tak trochu “klasikářská” etapa.

17.etapa – středa 23.května

Jedna z etap, která může rozhdonout o všem. Pojede se celá série legendárních kopců. Pozorně se podívejte na profil, dnes se bude dost možná rozhodovat i ve sjezdu. Kdyby byl na startu Vincenzo Nibali, můj tip na vítěze by byl jasný. V loňském roce byly sjezdy kořením Tour de France, něco podobného se může dít i dnes. Doufejme jen, že závodníky nepotkají žádné pády.

18.etapa – čtvrtek 24.května

Etapa v horách… pro sprintery. Pouze 149 km dlouhá trasa povede převážně údolím, kde se bude sjíždět kolem čistých horských pramenů. Málokdy se na Giru vidí takto rovinatá etapa v okolí hroských vrcholů. Důvodem je i to, aby měli sprinteři motivaci v závodu pokračovat a nebyli už týden doma. Kdo vydržel dodnes, má další šanci na vyhranou etapu. I tak už ale na startu 18. etapy hodně sprinterů nebude, na to vemte jed. První polovina dne bude hodně rychlá, pravděpodobně jezdci sáhnou po velkém převodníku s 55 zuby. Otázkou je, zda ještě budou mít týmy se sprintery sílu spolukontrolovat závod. Nechat odjet skupinu “neškodných” závodníků, co se celkové klasifikace týká, je varianta B.

19.etapa – pátek 25.května

Start 19. etapy je v srdci italské cyklistiky – v Trevisu. To je nejen domov značek jako Sidi nebo Pinarello, ale i místo kde se v roce 2008 jelo MS v cyklokrosu (Zdeněk Štybar byl stříbrný v elitní kategorii a například Slovák Peter Sagan bral medaili v juniorské kategorii). Na Treviso mám hezké závodní vzpomínky i já osobně, takže se na tamní atmosféru těším o to víc, byť budu jen u televizní obrazovky. Když si v profilovém obrázku přečtete, jaké kopce na závodníky čekají, netřeba více komentovat. Extrémní kopce, technické sjezdy. Cílový kopec je dlouhý 10 km a sklon vozovky je místy až 15%. Rozhodne se tady o celkovém vítězi? NE! Koukněte se na zítřek…

20.etapa – sobota 26.května

Passo dello Stelvio. Tečka. Nic víc snad neni třeba psát. Stelvio je druhý nejvyšší průjezdný horský vrchol v celé Evropě. 2757 metrů nad mořem. Královksá etapa Gira, zcela jednoznačně. Já bych se ale nebál říct, že jde o královskou etapu celé silniční sezóny 2012. Na Stelviu se snad nedá ani závodit, tam se dá pouze “přežít”. Stelvio se jede z druhé strany, než obvykle, na závodníky tak nečeká ta spousta epických serpentýn, kopec je ale i z této strany stejně náročný. K tomu je třeba připočítat další dva extrémně těžké kopce. Podtrženo sečteno, tady vyhraje každý, kdo dojede do cíle. Vyvrcholení Gira snad ani nemohlo být těžší.

21.etapa – neděle 27.května

Basta! Definitvní konec již tradičně napíše časovka jednotlivců na 30 km. Po předchozích etapách nebudou hrát hlavní roli jen “časovkářské” přednosti, velkou váhu budou mít totiž i regenerační schopnosti jednotlivce. Po třech týdnech závodění bude každý kilometr časovky bolet dovjnásob. Na konci se ale konečně dovzvíme definitivního vítěze 95. ročníku itaslké Grand Tour.

 

Oficiální web Gira – Gazzetta.it

Tagged , , ,

About Lukáš Klouček

Na začátku roku 2010 ukončil kariéru cyklokrosaře. Působil v týmech Dukla Praha, Budvar Tábor, Selle Italia Guerciotti a Sunweb – Revor. Stále je v kontaktu s českými i zahraničními cyklisty i s lidmi z vedení profesionálních týmů. V sezóně 2011/2012 poprvé spolukomentoval několik cyklokrosových přenosů na ČT4, včetně mistrovství světa v Koksijde. Jeho zaměstnání je úzce spojeno se sportem i s cyklistikou.

View all posts by Lukáš Klouček →

související články

odpovězte

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

CzechEnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Média ke stažení
Fotogalerie Šaltr.cz
Šaltr na sociálních sítích
Hledáte něco?