články
Preview: Paris-Roubaix
Paris-Roubaix. Pouhé názvy dvou měst, které jsou ale pojmem pro všechny cyklisty. Ne nadarmo se tomuto závodu říká “královna klasik”. Je totitž doslova brutální. Pro mnohé znamená víc, než mistrovství světa, nebo velké etapáky. Je to zkrátka něco extra.
Historie závodu
První ročník Paris-Roubaix se jel v roce 1896, měřil 280km a byl uspořádán na počest otevření velodromu v Roubaix. Právě na něm je pak také pravidelně cíl závodu. Éra “kostkové” klasiky začala v podstatě až v šedesátých letech dvacátého století. Trasa i délka závodu se téměř každý rok nepatrně mění. Stejně tak i průměrná rychlost, která je ovlivněna jak taktikou, počasím, tak i vývojem techniky. Rychlostní průměr nic neznamená, ale je poměrně zajímavé že nejvyšší průměrná rychlost závodu se jela již v roce 1964, kdy vyhrál Nizozemec Peter Post, který závod absolvoval průměrem 45,129km/h, při délce závodu 265km. Naproti tomu nejpomalejší závod se jel v roce 1919, kdy vyhrál závod Francouz Henri Pelissier, který trasu 280km zdolal průměrem 22,857km/h! Vítěz tedy závod jel déle jak 12 hodin! Tomu se již snad nedá ani říkat cyklistika…
Několik jezdců dnes také může vstoupit do síně slávy Paris-Roubaix. Favorit číslo jedna, Tom Boonen, totiž může vyrovnat dosavadní rekord čtyř výher, který drží Roger De Vlaeminck. George Hincapie a Frédéric Guesdon pak, v případě že letošní ročník dokončí, budou mít na svém kontě sedmnáct dojetých ročníků, což se doposud nikomu nepodařilo.
Trať letošního ročníku
Letošní ročník měří 257,5km a startuje v městečku Compiegne, kde se závod startuje pravidelně od roku 1968. Na závodníky čeká celkem 51,5km kostek, které jsou různě ohodnoceny obtížnosti (viz Kostkové úseky níže). Prvních 100km je lehce zvlněných. Dá se čekat, že i letos se “nechá” odjet skupina, zhruba na 30-50km. Peloton by tak měl k prvním kostkám, které jsou na metě 97,5km, dorazit celkem v klidu. Pak to ale začne. Nervozita bude stoupat, všichni se začnou tlačit dopředu. Čím dál v balíku jste, tím jste ve větším riziku pádu nebo defektu. To ovšem ví všech 200 závodníků, kteří jsou na startu. Právě kolem stého kilometru by se mělo tempo začít stupňovat. Silné týmy s favority začnou pracovat pro své lídry a hlavní pole se začne pomalu zmenšovat. Zhruba od stého kilometru se tedy dá očekávat začátek té skutečné bitvy.
Kostkové úseky
V tabulce je přehled všech kostkových úseků letošního Paris-Roubaix. Úseky se směrem k cíli odečítají, takže sektor číslo 27 se jede jako první. Obtížnosti jsou označeny 1-5 hvězdiček (*), přičemž jedna hvězda značí nejlehčí úseky, pěti hvězdy jsou pak ty nejnáročnější.
Úsek | Vzdálenost | Místo | Délka | Obtížnost |
27 | 97.5km | Troisvilles | 2200m | *** |
26 | 104km | Viesly | 1800m | *** |
25 | 106.5km | Quievy | 3700m | **** |
24 | 111.5km | Saint-Python | 1500m | ** |
23 | 119.5km | Vertain | 2300m | *** |
22 | 126km | Capelle-sur-Ecaillon – Le Buat | 1700m | *** |
21 | 142km | Aulnoy-lez-Valenciennes – Famars | 2600m | ***** |
20 | 144.5km | Famars – Quérénaing | 1200m | ** |
19 | 149km | Quérénaing – Maing | 2500m | *** |
18 | 152km | Monchaux-sur-Ecaillon | 1600m | *** |
17 | 163.5km | Haveluy | 2500m | **** |
16 | 172km | Trouée d’Arenberg | 2400m | ***** |
15 | 178.5km | Millonfosse – Bousiginies | 1400m | *** |
14 | 183km | Brillon à Tilloy-lez-Marchiennes | 1100m | ** |
- | 185km | Tilloy – Sars-et-Rosières | 2400m | *** |
13 | 192kmkm | Beuvry-la-Forêt – Orchies | 1400m | *** |
12 | 197km | Orchies | 1700m | *** |
11 | 203km | Auchy-lez-Orchies – Bersée | 2600m | **** |
10 | 208.5km | Mons-en-Pévèle | 3000m | ***** |
9 | 215km | Mérignies – Avelin | 700m | ** |
8 | 218km | Pont-Thibaut | 1400m | *** |
7 | 223.5km | Templeuve l’Epinette | 200m | * |
- | 224km | Le Moulin de Vertain | 500m | ** |
6 | 230.5km | Cysoing – Bourghelles | 1300m | **** |
- | 233km | Bourghelles – Wannehain | 1100m | *** |
5 | 237.5km | Camphin-en-Pévèle | 1800m | **** |
4 | 240.5km | Le Carrefour de l’Arbre | 2100m | ***** |
3 | 242.5km | Gruson | 1100m | ** |
2 | 249.5km | Hern | 1400m | ** |
1 | 256.5km | Roubaix | 300m | * |
Klíčový úsek
Celá trať Paris-Roubaix je plná záludností a míst vhodných k útoku. Zřejmě rozhodujícím úsekem, vhodným k závěrečným útokům a selekcím jsou ovšem dva úseky – Camphin-enPevele a Le Carrefour de l’Arbre jsou čtyř a pěti hvězdičkovými úseky, které jsou pouze 1,2km od sebe, oba patří mezi jedny z nejtěžších a navíc jsou necelých 20km před cílem. Je to tak ideální místo k rozhodujícím trhákům. V případě deště, který letos hrozí, je Le Carrefour del l’Arbre dost možná klíčovým momentem, neboť tento úsek začína několika ostrými zatáčkami, které nejsou lehké projet i za sucha.
Favorité závodu
Na start letošního ročníku se postaví 200 jezdců z 25 týmů. Těch, kdo by ovšem měli bojovat o vítězství je pouze pár. Paris-Roubaix 2012 bude bezesporu ovlivněno absencí jednoho z hlavních favoritů, Fabiana Cancellary, který si minulý týden, pří závodě Ronde Van Vlaanderen, na několikrát zlomil klíční kost. Jeho neúčast je jednak velkou smůlou pro něj, ale také pro diváky. Fakt, že Cancellara nepojede také ale dost výrazně změnil taktiky další favoritů. Velká škoda je i neúčast Petera Sagana, který v závodě startovat chtěl, ale vedení týmu mu účast nepovolilo, kvůli příprave Petera na další závody jarních klasik. Stejnou taktiku pak zvolil i Philippe Gilbert, který na Paris-Roubaix také nebude startovat.
1. Tom Boonen – jasná jednička
Právě Tom Boonen je pro letošní ročník hlavním favoritem. Paris-Roubaix mu sedí, dokázal vyhrát již 3x. Letos má navíc skvělou formu a velice silný tým, který pro něj odvádí výbornou práci. Především Niki Terpstra a Sylvain Chavanel jsou pak muži, kteří by Boonenovi měli pomoci v samotném závěru. Boonen ale také asi nejvíce doplácí na neúčast Cancellary, kvůli tomu, že ze dvou hlavních favoritů je rázem pouze jeden. Filippo Pozzato má tak o to jednodušší roli, že se nemusí rozhodovat, koho si bude hlídat. Tom má ovšem ještě pár es v rukávu. Jednak je to jeho dokonalá znalost prostředí a jednak fakt, že je jedním z mála závodníků, kteří jsou schopni rozhodnout závod jak sólovým únikem v závěru, tak až v samotném spurtu.
2. Filippo Pozzato – italský hřebec
Italský závodník Filippo Pozzato sice začal letošní sezónu smolně, když si zlomil klíční kost při Tour of Qatar, i přesto ale dokázal na jarní klasiky vyladit formu. To potvrdil i minulý týden při Flandrách, kdy o vítězství bojoval až do posledních metrů. Pozzatova taktika do závodu bývá jasně čitelná – jezdí doslova přilepen na zadním kole hlavního favorita. Jeho “čuch” na tyto jezdce je sice výborný, občas se ale zdá, že z háku nehodlá vykouknout ani při průjezdu páskou. Příjemným “překvapením” z jeho strany ovšem bylo právě jeho vystoupení na Ronde Van Vlaanderen, kdy byl právě Pozzato mužem, který sehrál hlavní roli při formování rozhodujícího úniku. Věřme, že i na Roubaix se pokusí o něco vlastního a že nebude pouze sedět a čekat na útoky ostatních. Formu na to rozhodně má.
3. Thor Hushovd – černý kůň závodu
Pro mnohé možná překvapivá volba. Hushovd letos sice zatím nic nepředvedl. Právě jemu ale Paris-Roubaix velice sedí, a také právě on patří mezi jezdce, kteří dokáží perfektně vyladit formu na den “D”. V minuosti již několikrát přiznal, že Roubaix je jeho srdeční záležitost a jeho “průměrně” výkony, které doposud předvedl, mohou být pouhou psychologickou bitvou. Hushovd má navíc také silný tým, kde je hned několik potencionálních adeptů na vítězství, takže i případná spolupráce by mu mohla pomoci, zejména v případe dojezdu skupiny několika jezdců.
4. Alessandro Ballan
Týmový kolega Thora Hushovda je letos také v “laufu”. Klasiky mu sedí a v dobré formě, kterou právě má, je schopný vyhrávat velké závody. Jeho asi největší slabinou je případný dojezd skupiny, protože Ballan nepatří mezi dobré spurtery. Toho by ovšem mohlo BMC využít, neboť má v záloze již zmiňovaného Thora Hushovda, takže mají volbu pro obě varianty dojezdu.
5. Sylvain Chavanel
Ačkoliv by měl být Chavanel dvorním domestikem Toma Boonena, patří zároveň mezi hlavní favority. Je totiž excelentním klasikářem a letos má výbornou formu. Právě fakt, že by měl pomáhat Boonenovi by mu mohl hrát do karet. Rozhodně mu totiž nebude tahat někde v průběhu závodu, ale naopak bude, stejně jako Boonen, šetřit síly do rozhodujících úseků v závěru. Jeho role by pak měla spočívat zejména v hlídaní hlavních soupeřů, případně v pokusech o roztrhání skupiny a sólový únik, aby Tom mohl šetřit síly. Tato role je sice dost náročná, ale také při dobrém vývoji situace může vést až k vítěztví, jako tomu bylo například u Stijna Devoldera, který před pár lety, ve stejném postavení, dokázal vyhrát Flandry.
Jsou zde i další…
Výčet favoritů zde ovšem nekončí. Jezdci jako Johan Vansummeren (loňský vítěz), Niki Terpstra, Juan Antonio Flecha, Edvald Boason Hagen, Sep Vanmarcke, Lars Boom, Martijn Maaskant, Tyler Farrar, Stuart O’Grady, André Greipel, Maarten Tjallingi, Heinrich Haussler, Tom Veelers, nebo Steve Chainel, to všechno jsou jezdci, kterým jarní klasiky sedí a pokud jim závod vyjde, mohou i oni bojovat o nejvyšší příčky.
Jaké bude počasí
Počasí hraje v tomto závodě podstatnou roli. V případě deště se totiž obtížnost ještě násobí. Předopověď pro letošní závod se stále mění. Původně byly předpovídány vydatné srážky, nyní se zdá, že by mohlo být polojasno. Tak jako tak by ovšem teplota neměla přesáhnout 10 stuňů. Aktuální předpověď počasí pro Roubaix najdete například zde.
Pár informací na závěr
Pro vítěze je připravena stejná cena, která se pravidelně dostává – dlažební kostka na podstavci. Tato trofej pro většinu cyklistů znamená víc, než všechny medaile, poháry, nebo dresy. Je to zkrátka a dobře unikát. Kromě toho čeká vítěze odměna ve výši 30.000 Euro. Celkové výše vyplacených cen je pak 91.000 Euro.
Letošního ročníku se bohužel nezúčastní žádný z českých závodníků. I tak nás ale zaručeně čeká parádní podívaná! Přenos závodu na Eurosportu by měl začínat ve 13:00 a předpokládaný dojezd je okolo 17:00. Závod bude možné sledovat i na live streamech na internetu.
Live stream závodu Sporzy, kde je i přehledná grafika s průběhem závodu, najdete zde.
Promo video Paris-Roubaix 2012
http://www.youtube.com/watch?v=19N0rIj7P-o
Další zajímavé informace najdete na oficiálním webu závodu.
Tagged 2012, jarní klasi, klasiky, Paris-Roubaix, preview, silnice, Tom Boonen
JosephtharkBře 22, 2019 v 15:56
best airlines to fly to japan this site