šaltr.cz

články

Výkon Simona Gerranse na Milan – San Remu naměřený systémem SRM

Duben 5, 2012, autor Lukáš Klouček, zařazeno v kategorii články, silnice , 10x komentař

O samotné klasice a prvním monumentu sezóny Milan – San Remu toho již bylo řečeno hodně – jak v našem preview tak v následné pozávodní reportáži. Teď se nám ale do ruky dostali senzační dokumenty – přesné výstupní data ze systému SRM od vítěze závodu Simona Gerranse z australské formace GreenEdge. To si samozřejmě nemůžeme nechat jen pro sebe, a tak téma Milan – San Remo znovu otevíráme.

SRM je sponzorem týmu GreenEdge a dodává jim systém SRM Dura-Ace Compatible Powermeter se speciální černo-zelenou edicí PowerControl 7. V níže uvedených grafech uvidíte soubor Simona Gerranse z jeho vítězného počínání na Milan – San Remu. Australský šampión měl v průběhu 298 km dlouhého závodu průměrný výkon přes 210 watů, nastoupal 2101 metrů a spálil 5600 kalorií. Ve sprintu vyvinul výkon 1300 watů. To vše trvalo 6 hodin 59 minut a 24 sekund.

V grafech je hodně zajímavých údajů. Každá veličina má svou zkratku a barvu, pro přehledné “studování” si nejdříve projděte jejich seznam. Pro zvětšení grafu na něj stačí kliknout.

Seznam údajů v grafu (zkratka, český název veličiny, jednotka a případná barva v grafu)

  • T: čas (h:m)
  • P: výkon (watt) – zelená barva v grafu
  • H: tepová frekvence (bpm) – červená barva v grafu
  • S: rychlost (km/h) – růžová barva v grafu
  • C: kadence (rpm) -  modrá barva v grafu
  • A: nadmořská výška (m) – černá barva v grafu
  • D: ujetá vzdálenost (km)
  • E: spálená energie (kj)

kompletní grafový záznam celého závodu

posledních 20 km musel Gerrans držet průměrný výkon přes 300 wattů (a to už měl v nohách 280 km)

Gerrans musel vyvinout výkon 1188 wattů, aby se udržel Nibaliho a Cancellary v úniku do kopce Poggio. Všimněte si také rychlosti, která je ve WorldTouru potřeba, když chcete ujet v kopci  (téměř 40 km/h !!). Poggio se nepřejíždí, tam se regulérně spurtuje!

Poslední 2km (po rovině) měl Gerrans průměrný výkon 400 wattů, a to jel převážnou část tohoto úseku za Cancellarou v háku!

Závěrečných 10 sekund závodu – sprint. Výkon 1300 wattů, tepová frekvence 183 a rychlost 60 km/h!

Další zajímavosti, které se dají z grafu vyčíst

V preview jsme psali, že jen ten závodník, který je skvěle schovaný první část závodu, má šanci vyhrát. A tady máme jasný důkaz našeho tvrzení - úvodních 140 km (více než 3 hodiny závodu) se tepová frekvence Simona Gerranse nevyhoupla přes 140 tepů za minutu! Posledních 20 km neklesla tepovka pozdějšího vítěze pod 165 tepů za minutu, přičemž celou poslední minutu závodu bouchalo jeho srdce více než 180x za minutu. Ve sprintu vyvinul výkon 1300 wattů poté, co měl v nohách 298 km. Maximálku (jak tepovou tak wattovou) měl v závěrečném spurtu, nikoli na Poggiu (posledním kopci). No, jen je škoda, že nemáme pro porovnání data Fabiana Cancellary.

Tagged , , , , , ,

About Lukáš Klouček

Na začátku roku 2010 ukončil kariéru cyklokrosaře. Působil v týmech Dukla Praha, Budvar Tábor, Selle Italia Guerciotti a Sunweb – Revor. Stále je v kontaktu s českými i zahraničními cyklisty i s lidmi z vedení profesionálních týmů. V sezóně 2011/2012 poprvé spolukomentoval několik cyklokrosových přenosů na ČT4, včetně mistrovství světa v Koksijde. Jeho zaměstnání je úzce spojeno se sportem i s cyklistikou.

View all posts by Lukáš Klouček →

související články

10x komentář

  1. PavelSDub 5, 2012 v 10:48odpovědět

    Nevím s těmi tepy mezi 30-90km se mi to nezdá. Buď jel autem anebo mu nefungoval snímač, nevěřím tomu, že je někdo schopný jet přes 40 Km/h dokonce i do mírného kopce s tepy pod 60. V tomto úseku TF vůbec nekoresponduje s výkonem a ostatními měřenými veličinami.

  2. BertDub 5, 2012 v 17:47odpovědět

    Obávám se, že na průměru ze závodu 210W není nic senzačního, snad jen to že byl dobře zašitej – to je totiž úplně běžný vytrvalostní trénink pokročilého hobíka, stejně tak na 300W/20min (běžný aerobní práh 65kg profíka), ani 400W/2km (400W je normální hodnota na hodinovou časovku), spurt 10s 1300W předvede prakticky každý průměrně vybavený spurter – ale jsou tam určitě jiná zajímavá data, pro která vyhrál právě Gerrans, …

  3. Lukáš KloučekDub 5, 2012 v 19:10odpovědětautor

    to PavelS: V Pro Touru se závodí ZCELA odlišně, než kdekoliv jinde. Na začátku se bojuje o únik, když odjede skupina, peloton totálně svěsí a nechá skupině náskok tak, aby je dojel tam, kde potřebuje. Dojet skupinu moc brzo není dobré, hrozí další ataky, ideální je dojet je cca 10 km před cílem.
    Na San Remu ujela skupina 21 km po startu, přesně v těch místech razantně klesla tepovka Gerranse. pak peloton nastoupal během 70 km 100 výškových metrů – to je v podstatě rovina a tam balík jede 40 km/h uplně v pohodě i “volně”. V háku pak jede jezdec téměř zadarmo, kort když je lídr a ostatní jezdci se starají o to, aby na něj ani nefouklo. Skupinka uprchlíků měla při San Remu náskok až 13 minut, takže opravdu mohl jet peloton tak dlouho tak “volně”. Samozřejmě podél kolejí či nějakých drátů může na chvíli tepová frekvence vypadnout, to ale není případ těchto inkriminovaných 60ti km.

    • PavelSDub 6, 2012 v 08:21odpovědět

      Že jel “volně” je vidět na výkonu, ale jet cca 160W-180W s tepy kolem 50 mi přijde nesmysl (bral bych 100-120). Na tak nízké tepy se potom při srovnatelném výkonu v dalších fázích závodu nedostal, dokonce ani z kopce mezi 140-150 km, kde podle kadence ani nešlápl.

  4. Lukáš KloučekDub 5, 2012 v 19:34odpovědětautor

    to Bert: Ano, 210 wattů ukazuje právě to, že jel hodně dobře zašitý, to je ale základ úspěchu. ALE.
    Gerrans váží 64 kg a poslední 2 km jel v háku. A v háku jet výkonem 6.25 W/Kg? To Vám jako přijde málo?
    A zajímalo by mě, kerý průměrný hobík někdy v životě objel 300 km, natož aby na konci spurtoval výkonem 20.32 W/Kg. To opravdu nejsou data průměrného hobíka, ale výborného profesionála.
    Mimochodem na Poggiu jel Gerrans 90 sekund průmerem 600 wattů, to je 9.375 W/Kg, v nohách měl tou dobou přes 290 km. To jsou přece neskutečné hodnoty!

  5. BertDub 5, 2012 v 21:30odpovědět

    Ale vždyť to říkám, že tam jsou mnohem zajímavější data jako např zmíněných 600W/90sec/64kg, ve chvíli kdy se rozhodoval závod na Poggiu. Jinak průměrem 210W byste se neumístil ani na Rampušákovi, který má sice kolem 200km ale trvá kvůli nižšímu průměru srovnatelnou dobu :) nejde vůbec o to kolik km máte v nohách, ale jakým průměrem jedete jakou dobu….a zbabělých 400W v háku za cancellarou bez střídánní ukazuje zhruba na cancellarův potenciál 600-700W/3min, což je opravdu monstrózní výkonnost…

  6. Lukáš KloučekDub 5, 2012 v 21:40odpovědětautor

    Jo přesně tak, umění vyhrávat spočívá i v tom, být dlouhou dobu dobře schovaný a jet zadarmo, což dokazuje ten nížší celkový průměr. Ten závody nerozhoduje.
    Jinak Cancellara váží nějakých 82 kg, mě to taky vychází že na špici jel cca 650 W v těch posledních kilometrech, což je 7.9 W/Kg hned potom, co odjel na Poggiu. A to nejel uplně naplno, když věděl že si v háku veze soupeře. Navíc byl ještě schopný docela dobře z toho tempa zaspurtovat.

  7. František KloučekDub 7, 2012 v 14:05odpovědět

    Myslím, že zajímavý by bylo například srovnání těchhle čísel s údají například z Flander, nebo Roubaix. Průměrné watty jsou jedna věc, ale jde i to, jaký má závod profil, jak se jede, atd. Z čísel jednoho člověka se těžko hodnotí, že se zašíval. Samozřejmě, šetřit síly je potřeba.
    Porovnávat například maximální watty s tím, co si kdo zkusí někde na tréninku je nesmysl. Tady je důležité to, že se na ně dokáže dostat i po sedmi hodinách závodu! Navíc souhlasím, že ty přepočty na kilo jsou opravdu hodně výsoký!
    Bylo by fajn, kdyby se k podobným údajům dalo dosat častěji, právě to porovnání by pak bylo ještě zajímavější!

  8. Lukáš KloučekDub 7, 2012 v 16:13odpovědětautor

    Data Fabiana Cancellary z Ronde Van Vlaanderen 2010 (tehdy vyhrál, když v na Muuru “urval” Bonnena z háku):
    Průměrný výkon: 285 W
    Maximální výkon: 1450 W (při nástupu v legendárním kopci Muur)
    Průměrná tepová frekvence: 143 bpm
    Maximální tepová frekvence: 190 bpm
    Průměrná kadence: 73 rpm
    Maximální kadence: 147 rpm
    Průměrná rychlost: 40 km/h
    Maximální rychlost: 80 km/h
    Celkový čas: 6h 22 min
    Celkový výdej enerige: 6459 kJ

    V průběhu závodu jel Cancellara chvíli na rezervním kole kvůi menchanickému problému, byla to ale opravdu jen chvíle a tak to na celkové hodnoty nemá žádný zásadní vliv (byly to cca 4 minuty)

    http://www.youtube.com/watch?v=s_OXoBbKv5c

Napsat komentář k František Klouček Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

CzechEnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Média ke stažení
Fotogalerie Šaltr.cz
Šaltr na sociálních sítích
Hledáte něco?