šaltr.cz

články

Zákulisí Tour Down Under

Leden 13, 2012, autor František Klouček, zařazeno v kategorii články, silnice , 0 komentářů

V úterý 17. ledna odstartuje již 14. ročník etapového závodu Santos Tour Down Under (dále jen TDU), který je zároveň prvním letošním závodem zařazeným do kategorie UCI Pro Tour. Proč se o něm u nás moc nemluví? Je to opravdu tak bezvýznamný závod?

Tour Down Under se mezi velké závody a do podvědomí veřejnosti zařadila v podstatě díky Lanci Armstrongovi, který zde startoval i v dobách, kdy se kromě Tour ukazoval na startu jen několika vybraných závodů. TDU je dost možná tak oblíbený i díky tomu, že v lednu je v Austrálii, kde se závod jede, příjemné počasí, a tak je to pro spoustu jezdců ideální vstup do sezóny. Navíc je přeci jen etapový závod lepší na rozjetí, než extrémně těžké jednorázovky.

Tour Down Under má několik specifik. Jednak jde o první závod kategorie Pro Tour v sezóně a jednak se jede v lednu. Jaký mají tyto dvě věci význam? Na první pohled možná žádný. Opak je ale pravdou.

Díky tomu, že závod se jede právě v lednu, je specifický tím, že spousta lídrů týmů je stále ve fázi přípravy na své vrcholy sezóny. Ať už se jedná o jarní klasiky, nebo některé z Grand Tour. Z tohoto důvodu se etapáku buď neúčastní, nebo se zde jen “zkouší”, či “trénují”. Právě tento fakt tak narhává do karet “záložním” lídrům, nebo hlavním domestikům a mladým talentům. Ti se zde totiž mají šanci blýsknout pořádným výsledkem. Taková šance se jim už v průběhu sezóny nemusí naskytnout. Vždyť před dvěma lety se zde z čista jasna “vyloupl”, do té doby téměř neznámý, Peter Sagan. Ten tady odjížděl v průběhu etap s jezdci jako Evans, Sánchez, či Valverde. Dokonce jim i “bez respektu” nastupoval a nebál se s nimi závodit . Ano, právě tady začala jeho cesta mezi hvězdy světové cyklistiky, kam dnes již jednoznačně patří.

Fakt, že závod je zařazen do Pro Tour kategorie má také poměrně zásadní skrytý význam. Ve své podstatě dost významně ovlivňuje jarní klasiky Okolo Flander a Paris-Roubaix. Jak je to možné? Jednoduše. Tyto jarní klasiky jsou také zařazeny do kalendáře Pro Tour a tudíž se zde podle průběžné klasifikace řadí mechanické vozy v koloně. To se zdá na první pohled jako banalita, ale u jarních klasik, kde se jezdí po úzkých uličkách, levá-pravá, může o celkovém vítězi rozhodovat právě i pořadí mechaničáků. Zářným příkladem byl Tom Boonen v loňském roce, kterého čekání na mechanický vůz v Arenberském lese připravilo o eventuální boj o vítězství. Čím dál v koloně máte své auto, tím více vás defekt může eliminovat z boje o vítězství. Detail? Možná. Ale právě tyto detaily rozhodují velké závody.

Shrneme-li tedy výše zmiňované body, můžeme s jistotou říci, že Santos Tour Down Under si pozornost určitě zaslouží!

Na startu letošního ročníku, který je opět 6-ti denní, se představí 18 týmů. Mezi nimi nebude chybět ani zcela nový tým GreenEDGE, na který je soustředěna velká pozornost. První vítězství již tým na svém kontě má, díky Simonu Gerransovi, který minulý týden vyhrál mistrovství Austrálie a představí se tak v trikotu národního šampiona.

Závod oficiálně začíná první etapou v úterý, 17. ledna. Neoficiální zahájení je ale již v neděli patnáctého, kdy se jede kritérium Down Under Classic a na jeho startu se představí již v podstatě kompletní peloton TDU.

Koho řadit mezi favority? Pravděpodobně jich je víc, ale bezesporu mezi ně bude patřit například André Greipel, který závod již dvakrát vyhrál a určitě by tak rád dokončil vítězný hattrick. I přes svou pověst “závodu pro sprintery” není zcela jasné, jestli letošní vítěz nebude spíše některý z vrchařů. Několik těžších etap totiž na programu je a v zákulisí se šušká, že by některé týmy chtěli vsadit právě na své vrchaře, jako na lídry. Asi rozhodující etapou by měla být pátá, ve které se na závěr jedou dva okruhy s kopcem 3km dlouhým, s průměrným stoupáním 7,6% a právě zde by se měly plánovat rozhodující útoky. Nechme se tedy překvapit, jak první závod letošní série Pro Tour dopadne.

Foto: Brooxy28

About František Klouček

Na konci roku 2010 ukončil kariéru silničáře. Působil v týmech Dukla Praha, Author Team a PSK – Whirlpool Author. Pracuje ve firmě Lawi s.r.o., takže denně komunikuje se zástupci týmů i samotnými závodníky z česka, ale i z jiných zemí. Také on se stále aktivně „motá“ kolem cyklistiky a je v kontaktu s mnohými závodníky a lidmi pracujícími v cyklistice.

View all posts by František Klouček →

odpovězte

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

CzechEnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Média ke stažení
Fotogalerie Šaltr.cz
Šaltr na sociálních sítích
Hledáte něco?